Het gaat niet om de tent, maar om de vent

U kent vast wel deze uitdrukking. Het wil eigenlijk zeggen dat echte kwaliteit in het individu zit en niet zozeer in de organisatie. Natuurlijk valt er het nodig op af te dingen. Maar zeg nu eens zelf, je hebt toch het liefste je eigen huisarts en niet diens vervanger, hoe goed die misschien ook is.
Dat geldt ook voor medisch specialisten, psychologen, psychiaters en andere hulpverleners in de zorg. Elke hulpverlener heeft zijn/haar eigen kennis, en, misschien zeker zo belangrijk, zijn eigen omgang met u als patiënt of cliënt. En die omgang, die is wel heel belangrijk.
Onlangs is er een nieuwe website gelanceerd: ikwildebestedokter.nl. Deze site speelt in op deze gedachte en de wens van veel patiënten om te weten welke dokter of andere hulpverlener je het beste zou kunnen kiezen. De site doet nogal amateuristisch aan en pretendeert meer dan hij waarmaakt.
Interessant is echter dat een dergelijke website er is. Even niet wachten op het jaar van de transparantie en alle pogingen van het ministerie om voor de burger beter inzichtelijk te maken wat de kwaliteit van zorg is. Maar gewoon op internet zetten, met naam en toenaam.
Overigens is de website niet de enige, en waarschijnlijk ook niet de laatste. Want marktwerking of niet: de grootste kracht achter de veranderingen in de zorg is de consument. De consument (en dat zijn u en ik) willen voor de eigen gezondheid het allerbeste. Logisch toch? En de trend is duidelijk: de zorgconsument wordt steeds zelfbewuster. Hier zit misschien wel de echte uitdaging op het gebied van kwaliteit: niet de kille cijfers van de instelling, maar het persoonlijke contact: niet de tent, maar de vent. Of de vrouw natuurlijk.

Ton van de Ven