HOE KLEINE VERSCHILLEN ER TOE DOEN

Door: Bo de Lange, Algemeen Directeur & Data Scientist Alan Turing Institute Almere

Als kind was ik al gefascineerd door Zoek de verschillen: twee getekende plaatjes die op het eerste gezicht hetzelfde waren, maar waarin, als je beter keek, een aantal verschillen te vinden was. Bijna altijd ging het om een eenvoudige variant, waarin in het tweede plaatje dingen uit het eerste plaatje waren weggelaten (zoals hieronder). Moeilijker wordt het, wanneer er weglatingen/nieuwe elementen in beide plaatjes te vinden zijn. En nóg moeilijker wordt het wanneer er niet twee plaatjes, maar honderden plaatjes zijn om met elkaar te vergelijken.
Verschillenplaatjes
Dat is analoog aan bijvoorbeeld de situatie waarin een behandelaar in de GGZ zich dagelijks bevindt. Overeenkomsten en verschillen tussen cliënten verklaren uiteindelijk waarom een behandeling voor de één wel werkt, maar voor de ander niet. De kunst is dus om díe combinaties van eigenschappen te ontdekken die samen betrouwbaar voorspellen of een behandeling effectief zal zijn. En daar is in de GGZ nog veel te winnen.

Gelukkig hoeft de behandelaar daarvoor niet alleen een beroep te doen op zijn eigen ervaring en analytische vermogens. Als er data beschikbaar zijn van honderden cliënten, met allemaal dezelfde diagnose en dezelfde behandeling, maar met verschillen in behandelsucces, kunnen we combinaties van persoonseigenschappen identificeren die de kans op behandelsucces voorspellen van nieuwe cliënten. Zodat voor elke cliënt direct kan worden gestart met een behandeling met optimaal voorspeld succes.

Het zijn dan soms kleine verschillen die het verschil maken tussen succes of geen succes. En niet alleen de behandeling. Ook de keuze voor medicijnen. Welke combinatie werkt wel en welke niet of minder. Of de manier van communiceren. Hoe de boodschap het beste over komt is ook afhankelijk van persoonseigenschappen.

Alles bij elkaar moet kloppen. Vraag is alleen of je op zoek gaat naar de verschillen of dat je de plaatjes laat voor wat ze zijn. Aan eenieder de keus.

Logo PH+

Personalized Health Extended (PH+), resultaat van samenwerking tussen Alan Turing Institute Almere  en Cube Zorgmarketing