Continuïteit van zorg en uw instelling: het belang van een positieve respons van buiten.

Be good and tell it!

Nu de Tweede Kamerverkiezingen achter de rug zijn, kan de zorg enigszins ademhalen. De hectiek en aandacht voor incidenten en negatieve voorbeelden uit de zorg zijn grotendeels weg en er staat mogelijk geld te wachten voor nieuwe impulsen en verbeteringen.

Interessant is op dit moment hoe het publiek tegen de zorg aankijkt. Om goed in het maatschappelijk bestel te kunnen functioneren is een positieve houding van publiek en maatschappij belangrijk. Een negatief (en dus ook een positief) imago heeft meer effecten dan je op het eerste moment verwacht. Toekomstige, maar ook huidige cliënten, personeel en financiers, bij hen werkt het allemaal door.

Daarom kan het verstandig zijn om in deze periode van rust zelf te gaan werken aan de aantrekkelijkheid van de instelling en de beeldvorming naar buiten. Hoewel de maatschappelijke opinie niet eenvoudig te beïnvloeden is, hoeven concrete oplossingen niet ver weg te zijn. Deels is het een kwestie van gewoon beginnen.

Be good and tell it. Er gebeuren zoveel goede dingen in de zorg, dat mag het publiek weten! Begin eens met zichtbaar te maken hoezeer je als instelling invulling geeft aan wensen en behoeften van je huidige en toekomstige cliënten. En laat zien hoe tevreden medewerkers zijn bij het vervullen van de wensen en behoeften van cliënten. Immers tevreden cliënten en medewerkers zijn de beste ambassadeurs! Enthousiaste ambassadeurs als uitvloeisel van goede kwaliteit van zorg: dit gaat hand in hand.

Mocht u geïnteresseerd zijn en willen brainstormen over de eerste stappen; we willen u graag vertellen hoe dit op een succesvolle manier aan te pakken.